мɛн яαмαι2 мɛн,,ʝʋм ʋƨнα вℓσɢ ƨαια

Sunday 5 May 2013

politik

Assalamualaikum......

Jari jemariku mulai gatal hendak berbicara (see , the awkward situation comes "JARI BERBICARA" ) .... sekadar nak berkongsi cerita dan rasa ...

                                       ********************************
      PONN PONN PONNNNN !!!
   
      "Eh , kenapa kat depan tu abah ? Apa jadi ?". Aku terpinga-pinga .Bunyi hon dan jeritan dari sekumpulan orang yang berkenderaan kedengaran kuat sekali .Konvoi mungkin .
   
      "Alaa .Benda normal la Erra .Tengah konvoi nak ajak orang ramai undi parti dorang la tu . Macam tak pernah tengok pulak .Lagipun esok kan 5 Mei .Orang mengundi laa ".Jelas abah .Aku mengangguk mengerti.
   
      Pandanganku terarah ke luar tingkap keretab. Konvoi BN .Ramai benar yang ikut berarak hari ini . Ada yang bermotor . Ada jugak yang berkereta . Rata-rata memakai baju berwarna biru berlambang parti yang mereka sokong ,BN .Ada juga yang memegang bendera BN .Gah sekali bendera itu berkibar . Malah ada yang memasang bendera pada kenderaan mereka .Kelihatan semuanya bersemangat sekali .Baik tua atau muda , perempuan atau lelaki ,besar atau kecil .Semuanya kelihatan bangga berarak .
   
      Kumpulan berarak itu asyik membunyikan hon mereka . Untuk menarik perhatian orang ramai barangkali .Yela .Mereka kan tengah berkempen .Abah tidak ketinggalan . Abah turut membunyikan hon .Meriah sekali .Saling berbalas-balas hon .Aku ,kakak ,dan adik-adikku ketawa melihat telatah mereka .Lucu .

      "Laaa ..abah cuba tengok depan tu .Patutlah dorang bersemangat sangat nak buat bising .Siap premm premm lagi motor dorang ".ujar kakakku tiba-tiba .

      Mata kami terarah ke hadapan .Ohh ...patutlah .Orang PAS sedang berkumpul beramai ramai rupanya .Patut bersemangat sangat .Kiri kanan bising .Penyokong PAS membuat 'booo' kepada penyokong BN .Begitulah sebaliknya . Malah ada penyokong PAS yang mengeluarkan wang kertas RM5 untuk dihulurkan kepada penyokong BN .Jalan 'jam' serta merta .

      Kami didalam kereta pecah perut ketawa .Mujur sahaja cermin kereta gelap .Orang luar tak nampak .

      *Kepelbagaian Ragam Manusia*

#Neh cerita betui yang terjadi pada aku sehari sebelum PRU 13 ..wahh ..dasyat betui penangan politik pada masyarakat .Apa yang aku na tekan kat sini bukan pasal politik atau nak berkempen (mohon jangan salah sangka) .Aku nak tekankan KESAN politik pada masyarakat .Maafandai ada yang terasa ,then nak maki hamun aku ..Tolong jangan .Aku faham sangat yang isu neh sangat sensitif .tapi sebab sensitif tu lah kita kena sedar apa kesan pada kita .. Boleh nak berpolitik .Malah diwajibkan atas kita nak berpolitik tapi biarlah dengan cara yang betui dan elok kan ??Jangan gara-gara politik silaturahim antara kita rosak .Lebih-lebih lagi antara ahli keluarga .Kita berpolitik sebab kita nak dapat manfaat dia kan ?kita mahu benda yang elok pada kita .Tapi andai pergaduhan yang terhasil ,macam mana ? Fitnah berleluasa .Ramai yang tidak tahu apa-apa tapi sibuk menjadi 'radio bergerak' atau 'mami jarum' .Sepatutnya kita mencari kebenaran .(aku cakap umum) .Cari tahu dulu sejauh mana kebenaran sesuatu berita sebelum kita sampaikan pada orang .Takut daripada niat kita baik terus terpesong .atas alasan yang simple .~menyebarkan sesuatu berita yang kita rasa betul tapi kita tak tahu samada benar atau tidak~ .Sudah banyak kes-kes fitnah dan lain-lain berlaku tanpa ada penghujung ..Kita nak ke jadi tukang sebar fitnah ?? dapat dosa kering jee .. nak ??

Isu gaduh .isu paling besar laa .tak sokong parti neh orang pakat nak gaduh .. heloooo !! 1 Malaysia right ?? samada kau Chinese ke ,Indian ke , Malay ke , korang still Malaysian right ?tak perlu nak gaduh2 ..patutnya sama2 kita bangunkan Malaysia neh . Sama2 bentuk Malaysia .tapi kalu kita bergaduh ,apa yang dapat ?? nak maju ?? ALLAH SWT dah kata ,ikut AL QURAN dan AS SUNNAH ..tapi tak bermakna islam je pegang kuasa .conquer semua ..Zaman  RASUL ALLAH SAW pun ada jugak orang kafir .tapi elok je .tak perlu nak gaduh macam neh .. kita reflect diri balik ..kita tengok kita neh nak maju macam mana .Maju duniawi sahaja tapi mundur bab akhirat ?? kita tentukan pilihan kita .

#sejujurnya ..femly aku orang kuat BN tp kalu ikut kata abah . setiap parti ada kepentingan sendiri .. sepatutnya dlam BN kena ada PAS .tak perlu berpecah-belah ...(tamo sebut byk2 parti .takut tmbul msalah ) .tp konklusinya cemni laa yang aku harap ....sapa yang menang patut jalankan pemerintahan scara adil dan berdasarkan AL QURAN dan AS SUNNAH..n aku harap tem aku na mengundi nanti ,mungkin ...jalan nya lebih mudah ..sekian ..mohon maaf yea semua.

No comments:

Post a Comment

PIKIR2KAN LAH.........

kita ni rase suka je kat seseorg 2
and si DIA 2 ade respond yg bek trus je ajak couple...
xkira la kita cinta o x..agak2...2 cinta ke?

bila dah couple...
mula la nk pegang tgn la
bila jalan and pegang yang bkn2
bila xberjalan pas 2 mula la buat maksiat..
tiba2 kluar berita bayi kena buang...
2 yg org jmpa, yg orang xjmpa?
tah bape byk tah lagi...

couple sbb suka,handsem,cute,cantik...
konon cinta pandang pertama la
tapi bila kena kongkong mula la nk brangin
pas 2 putus xpk lak pe yg da korg wat mase couple dulu
laki hilang teruna, pompuan hilang dara...

laki nye alasan expert sgt...
bnyak tgk cite bkn2
bace buku bkn2
cerita kawan2
tp "sumpah sayang abg xpenah buat"

pompuanye alasan hilang dara..

1. kene rogol..
"asal xreport?"takut malu family...
tp sebenar nye buat dgn rela hati...2 yg xgtau family...

2. dulu kuat bersukan
tanye sukan ape..
jawab yg biasa2tanye sampai peringkat ape..sekolah je..
tgk sijil..upenye stakat men cgkak je.
.xkan dok lama2 pun ilang dara..

hermmm...itu la realiti sekarang ni...
xkira la laki o pompuan smua ade kepentingan sendiri
nafsu di ikuti..iman ditolak tepi..
bagi pendapat aku...even kita ni suka sgt kat seseorg,
n si DIA 2 ade respond yg suka kat kita...
xya la ajak couple...lom tntu kita ni ade rase cinta kat si DIA 2
and si DIA 2 pun same...
bek kawan je la kankenal hati budi masing..
bila da btol2 suka...tunang o kawen je la kan...